Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dva "zaprodanci a samozvanci"

Následky odporu proti režimu byly různé, ale v Praze se snášely o něco lépe. Tam byl totiž Václav Havel.

Za vlády soudruha Husáka jsem měl občas cestu do naší metropole. Toulal jsem se  hlavním městem a ve společnosti některého z pražských přátel poznával nejenom gotiku, ale i azyl  Slunců, Srdců, Glaubiců, Zpěváčků a mnohých dalších. V pozdních nočních hodinách i vinárny U Kafků. Tam se scházela prazvláštní společnost,  ve které byste našli seriózní úředníky, starší dámy na tahu, individua, s minulostí ne zrovna čistou, ale hlavně volnomyšlenkáře. Postarší barman v červené vestě mezi rozléváním nápojů tuzemských i importovaných pouštěl na kazeťáku Fugs a my jsme se na chvíli cítili tak nějak svobodně. Jako bychom nebyli  v Husákově podhradí, ale  spíš v nějakém newyorském zapadáku na Canal Street.

Tam jsem se také poprvé setkal s živým Chartistou. Jeho příchod mi byl dopředu avizován, ale jen tak mezi řečí, bez nějakého zvláštního důrazu na tuto skutečnost. Pro mne ale byli  lidé kolem Charty 77 symbolem odvahy, kterou jsem já neměl, a které jsem si hluboce vážil. Když se pak dotyčný objevil, byl jsem trochu překvapený, co jeho příchod vyvolal. Předpokládal jsem od ostatních nějakou úctu, ale opak byl pravdou. "Tak co, byla dneska u Venci vejplata? Bony nebo mařeny?" zaznívalo od spolustolovníků. Byly to pochopitelně  narážky na Václava Havla.  Dotyčný ale s úsměvem objednal osm panáků a debata se stočila jinam. Když jsme se později seznámili a bavili se o všem možném, neodolal jsem, a zeptal se,  jestli skutečně Havel rozdává ze svých honorářů nějaké částky. Odpovědí mi byl smích. 

"Mně teda ne."

"Tak proč ty panáky?"

"Já v tom ty blbouny nechávám. Jenom tak z recese, aby měli co závidět."

Tenhle kluk mi pak vyprávěl, že Chartu podepsal kvůli Plastikům a Pavlu Zajíčkovi,  že jezdil a pořád  jezdí na stavbě s náklaďákem a občas si ho zavolají estébáci k výslechu.

"Nejsem  prominent a nemám děti, tak to není tak hrozný. Stejně je to opruz. Ale díky Chartě jsem poznal komunitu úžasnejch lidí. A dostal se k věcem, co sem komunisti oficiálně nikdy nepustí. Občas se sejdeme na takovým domácím sezení, to se pak člověk dozví o historii věci, o kterých v životě neslyšel. Nebo o estetice a výtvarným umění. Tohle mě  ještě víc utvrzuje, že ten podpis měl smysl, i když to s ním nemá nic společnýho."

Když přišla sametová revoluce a my na okresním městě zakládali Občanské fórum, byl v té zakládající skupině také jeden Chartista. Dělník z místní fabriky. Byl podstatně starší než já, ale brzy jsme si začali tykat a já se ho zeptal také  na Chartu.

"Byl jsem přesvědčený, že už to takhle dál nejde. Komunisté si tady dělali, co chtěli a mysleli si, že to nikomu nevadí. Tak jsem to podepsal."

"A co StB?"

"Když jsi v okresním městě jediný a navíc nejsi Landovský, tak je to těžší. Máš kolem sebe permanentně čtyři, pět  estébáků, kteří tě buzerují. To v Praze nebo v Brně je daleko víc lidí a některé nechávali celkem v klidu. Vždycky mně  estébáci říkali, jestli jsem to měl zapotřebí. Že ti v Praze dostávají peníze od Američanů a  žijou si jak prasata v žitě  a já z toho nic nemám. To jsem absolutně neřešil. Ale je pravda, že být disidentem na periferii, nebo v Praze byl velký rozdíl."

Tohoto Chartistu nikdy nezavřeli a ani ho nenutili, aby se někam vystěhoval. Byl jenom jedním z těch, kteří podepsali. Byl jako ten kluk, kterého jsem tehdy potkal u Kafků. Jenom s tím rozdílem, že si  tu estébáckou buzeraci musel na tom okresním městě odžít daleko hůř a sám.

Když se pak u nás ke korytům dostali ti, co jen převlékli kabáty, věděl jsem, že jsme s celou sametovou revolucí v háji. A ten "můj" okresní chartista to věděl tuplem.  Periferie totiž nebude nikdy Praha nebo Brno.  

Autor: Petr Omelka | úterý 11.12.2018 19:56 | karma článku: 32,49 | přečteno: 1386x
  • Další články autora

Petr Omelka

"Vy tupci, to není naše hymna!"

Když němečtí fotbalisté před zápasem s Anglií zpívali národní hymnu, neměli ani tušení, jaký text právě nabízí svým divákům nizozemská televize NPO.

2.7.2021 v 18:22 | Karma: 27,57 | Přečteno: 1329x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Evropská unie a komunistické praktiky

Většina členských států EU nezažila vládu soudruhů, ale opatření, která chystají, jsou jako přes rudý kopírák.

22.6.2021 v 9:43 | Karma: 36,69 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Britská monarchie je „fašistický režim“…

... a „britská snění nemají budoucnost". Přestože tato skandální slova zazněla již před 44 lety, zdá se, že znovu ožívají.

10.6.2021 v 11:54 | Karma: 35,83 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Den, kdy nám bolševik zastavil kolotoč

V tom červnovém večeru 1984 byl Marián Varga posledním, kdo se na něm svezl, potom jej soudruzi už definitivně zastavili.

8.6.2021 v 18:06 | Karma: 34,62 | Přečteno: 3911x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Učitele vyhodili z práce za YouTube

Učitel Will Knowland dostal z Eton College vyhazov. Řediteli školy se nelíbilo to, co uvedl na svém YouTube kanálu o ženách.

27.5.2021 v 11:01 | Karma: 32,03 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 256
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2430x
Mám rád švýcarské nože a kouzelníky přicházející s jitrem...

omelkapet@seznam.cz

Seznam rubrik