Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Věc je asi ještě složitější. O předmětném etniku jsem několikrát mluvil s jedním z nich. Řekl mi že jemu a všem jeho příbuzným vyhovuje slovo Cigán, ale vnímají pejorativně Cikán.

1 0
možnosti

Se spoustou cikánů jsem dělal, obyčejní kluci, pracovití. Sami o sobě říkali, že jsou cikáni a nevadilo jim nikdy, když jsem je cikány nazval. Dokonce ze srandy mi říkali někdy bílá huba, já jim zase černá a byli jsme v pohodě. Jednou jsem zažil cikánského barona, 100% čistokrevného cikána nobledně oblečeného, tenkrát v luxusně vymazleném žigulu 2107, jak přijel s manželkou navštívit svou dceru k jiným cikánům, ale k takovým "typičtějším". Paní v kžichu šla dovnitř, on zůstal venku a dal se s emnou do řeči. A mezi řečí prohodil. Tan naše holka pitomá si namluvila takovýho cikána špinavýho.

Tak kdo vlastně s tím má problém?

Já jsem ročník 1963, ve škole jsme se učili "cikán" tak že už s tím dožiju :-)

1 0
možnosti

P69e89t66r 53U58h80e49r

15. 2. 2019 11:57

Pro mě je cikán naprosto normální slovo. Mám mezi nimi kamarády a známé a všichni o sobě tvrdí, že byli a jsou cikány. A to všichni pracují, mají rodiny, děti chodí do škol a u nich doma je to jako ze škatulky. Nemají rádi označení Rom a ty, co nepracují a dělají jen ostudu.

4 0
možnosti

P74e29t34r 69T83o89m97e52k

14. 2. 2019 21:34

Úspěšným cikánům - Romům, které znám nebo o kterých vím, bylo a je jedno, jestli se jim říká tak nebo tak. Naopak ti neúspěšní se cítí slovem cikán dehonestováni a tímto až urputným trváním na slovu Rom o sobě vlastně vypovídají, že na víc nemají. Naopak pan Banga docela pobavil. Je mně ho líto.

0 0
možnosti
Foto

H13a19n17a 56V57l50k25o61v91á

14. 2. 2019 14:25

S cikánskými dětmi pracuji, mezi cikány mám přátele a s ty co potkávám ve službách - třeba prodavače oslovuji (jak někdo zmínil) stejně jako spoluobčany jiných národností.

Problém v soužití vidím v dvojím metru který potíže s integrací spíše zhoršuje a jako nejhorší vidím ony "hlavouny" jak je označil pan Godla, kteří založili stovky neziskovek a hledají a pitvají problémy které jsou jednoduše řešitelné.

Aby obhájili svoji činnost vytvářejí problémy tam kde nejsou.

Každé Romské dítě které nedodržuje pravidla zná slovo "diskriminace", pojem "pokud nebudeš dodržovat pravidla" jim musím vysvětlovat i v 8 - 10 letech....

5 0
možnosti

Souhlas, vidím to taky tak.

0 0
možnosti
Foto

Dobrý den pane Omelko, já Váš původní článek umístil dokonce na titulní stranu, protože jsem jej považoval (a považuji) za Váš názor, ačkoliv s ním bytostně nesouhlasím. Termín "cikán" v dnešní podobě je pejorativní označení příživníka, který jezdí pro dávky v mercedesu. Proto myslím vzdělanější část Romů po právu uráží. Osobně jsem s tím za mlada nikdy neměl problém, ačkoliv je mi bližší varianta slovenské "cigán". Nutno ale říct, že jsem to poslouchal v mládí tak dlouho, až jsem si na to spíše zvykl. Nicméně, čím jsem starší, tím víc mi toto oslovení vadí, protože je používáno zejména v negativním duchu. Označení Rom vychází z romštiny, která je o pět set let starším jazykem, než čeština. A termín "cikán", ani "zigeuner" a další varianty v romštině zkrátka nenajdete. Proto mám za to, že i pan Godla by měl používat označení Rom, pokud se necítí být "cikánem". Chápu, že majoritní části obyvatelstva je termín "cikán" bližší, nicméně je to na stejné úrovni, jako kdybyste Vietnamce nazýval "rákosníky". Mějte pěkný den. PB

6 10
možnosti

J11a28n 15R24i30c24h61t28e85r

14. 2. 2019 13:30

Dobrý den,

ve vašem příspěvku argumentujete původem slova "Rom". Dovolil bych si přidat odkaz na velmi pěkně vysvětlený původ toho slova, stejně jako slova "cikán" nebo "gypsy". Jen pro zajímavost. Přeji hezký den.

https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/pgps/ikvz/podkapitoly/b02romove/17.pdf

6 0
možnosti

Zcela bez vášní pravím - Pojem Rom,neznám - Pojem Cikán znám. Nespatřuji na tomto nic dehonestujícího! Pořád jde o mezinárodní sjezd, z. r. 1971, kde došlo k onomu přejmenování. Má optika - Zajímá mne, zda v neděli - dle rozdělovníku nájemník umyje schody, (přišla na něj řada přece) - Pak jde, o uživatele přijatelného! . Kuriozita dnešní doby - Zdeněk Godla - Cikán, že omlouvá Romům, že je Cikán. Soudím, že ty schody by zřejmě omyl - O to tady jde. Pak je to, dobrý člověk ... :-)

6 0
možnosti

J89a65n 17R38i14c80h40t94e78r

14. 2. 2019 12:56

Cikán musí omluvit za to, že o sobě řekl, že je Cikán, poněvadž si myslí, že je Cikán.

Téhle společnosti musel někdo provést lobotomii, jinak si to neumím vysvětlit.

9 0
možnosti

R^ Výborný článek a děkuji za něj. Radši víc takových Godlů, Bangů a třeba z mého okolí Štěpánků a Horváthů,Oláhů které klidně pozvu k sobě domů a nebudu se cítit ohrožen, než pomyslnou "většinu", která se morálně vymezuje proti všem a sami ve většině mají máslo na hlavě.

Já jsem se díky těm Štěpánkům a Horváthům,Oláhům se kterými i pracuji na pracovišti naučil, že nelze házet všechny do jednoho pytle. Samozřejmě se ze srandy pošťuchujeme v autě. Jarda se zeptá, jestli se nějaká bílá huba zvedne a nechá cikána sednout a my mu to ze srandy vracíme. Všichni ale známe hranici, protože jsme v práci na sobě závislí. Takže sám za sebe můžu prohlásit "Franto, uhel."

1 0
možnosti
Foto

P95e40t28r 40O86m61e17l43k88a

14. 2. 2019 22:08

Děkuji za přečtení.

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS