Uřízli mu nos a pak ho upálili!
Když se pro někoho stane víra záminkou k politickým hrátkám, když je cestou k dobrému lizu nebo příležitostí k získání cizího majetku, je úplně jedno, jestli je dotyčný křesťan nebo zarytý ateista. Víra je totiž to poslední, co ho zajímá. A platí to bohužel v jakékoliv době.
Být ve čtrnáctém století nějaký bulvár, objevil by se nadpis tohoto článku na titulní straně. Lidé mají senzace rádi a ve středověku bývala taková hezká poprava vítaným zpestřením celkem jednotvárného života. Tresty byly šílené, ale pro tehdejší otrlé diváky zábavné. Je zvláštní, že i když lidé věděli, co je čeká, kradli a loupili bez velkých skrupulí. Nechci domyslet, jak by se chovali, kdyby jim místo plesnivé kobky hrozila teplá cela, místo mučírny, nová posilovna a na místo otrubového chleba, řízek s bramborem.
Ale středověk dnešními vymoženostmi neoplýval a soudci pohlíželi na každého provinilce, jako na nepolepšitelného zmetka, kterého je potřeba se zbavit. Nejlépe definitivně. Totéž platilo o jedincích, kteří nějakým způsobem vybočovali z řady. A to většinou z té, nad kterou bdělo oko papežovo, spolu s nechvalně proslulou Inquisitio.
Již záhy po té, kdy se stalo křesťanství oficiálním náboženstvím, objevovali se jedinci, kteří si vykládali písmo svaté po svém a ne vždy s pochopením církevních hodnostářů. Jedním ze zásadních problémů, který nedal papeži a prelátům spát, bylo hlásání, že Ježíš byl chudý a chudí by měl i být všichni ti, kteří kráčí v jeho šlépějích.
A právě slovo "všichni" se z pochopitelných důvodů příčilo především těm, kteří si díky svému postavení v církvi dopomohli k bohatství a blahobytu, o kterém se prostému křesťanovi ani nezdálo. Pokud se ale pro život v chudobě rozhodl jedinec nebo nějaký mnišský řád, neměla s tím církevní stolice problém. Františkáni nebo Dominikáni byli řády oficiálně schválenými a jejich členové, žijící pouze z milodarů, byli vážení a mnohdy i svatořečení.
Ale jak už bylo zmíněno výše, nesmí se ta chudoba brát plošně a hlavně o tom nesmíte vykládat někde v hospodě, protože si tím pomalu nosíte polínka na vlastní hranici. Jedním z mnoha, kterým papež "zatopil", byl i zakladatel sekty Apoštolských bratří Ital Gherardo Segarelli (1240-1300), přičemž v jeho kázáních nezůstalo jen u chudoby. Prosazoval společné vlastnictví, rovnoprávnost mužů i žen nebo odmítnutí vytváření jakékoliv hierarchie.
Vrchol všeho ovšem bylo, když Segarelli prohlásil : "... muž a žena, kteří nejsou manželé, muž s mužem a žena se ženou se mohou nazí navzájem dotýkat... k tomu může dojít bez stínu hříchu za předpokladu, že existuje záměr dosáhnout dokonalosti… „
I když historie ukázala, že nejen mnohým papežům bylo toto stanovisko velmi sympatické, Segarelliho čekal exemplární trest. Ale je vcelku pochopitelné, že pro prostý a chudobou stíhaný lid se Segarelliho myšlenky líbily a brzy se našel další, kdo na jeho učení navázal.
Tím byl jeho žák, proslulý Fra Dolcino (asi 1250/1260 -1307), kterého celkem podrobně popisuje Umberto Eco ve své knize Jméno růže. V jeho případě ale už nešlo jen o kázání. Postupně začal prosazovat Segarelliho myšlenky pomocí bohapustého násilí. Těžko říci, co bylo na Dolcinovi více přitažlivého. Jestli to, že si jeho stoupenci uloupili, co si zamanuli nebo velmi uvolněný přístup k sexu. Každopádně se jich shromáždilo kolem něho několik tisíc. Pokud vraždili židy, nebyli nějak zvlášť omezováni. Když ale rozšířili svá tažení na ostatní obyvatele, byla proti Dolcinovi vyslána trestná výprava. Většina dolcinistů skončila s propíchnutým břichem a sám Dolcino byl zajat a následně odsouzen k trestu smrti. Ale samotnou popravu předcházela drastická exekuce. Odsouzenec byl strčen na káru taženou voly a za sledování velkého davu mu katovi pohůnci trhali žhavými kleštěmi maso z těla, uřízli nos a utrhli pohlaví. Nadechnutí se smrtícího kouře na hranici, pak bylo již vysvobozením z utrpení.
Fra Dolcino nebyl poslední, koho nařčení z kacířství přivedlo na hranici. Ať už "zaslouženě", či nikoliv, zemřely díky víře tisíce lidí. A díky víře zemřely tisíce lidí i za Francouzské revoluce nebo za vlády nacistů a komunistů. Nabízí se tedy otázka, jestli je víra špatná? Na samotné víře nic špatného není, záleží vždycky na lidech. To platilo, platí a bude platit od Bagdádu až po Řím.
Petr Omelka
"Vy tupci, to není naše hymna!"
Když němečtí fotbalisté před zápasem s Anglií zpívali národní hymnu, neměli ani tušení, jaký text právě nabízí svým divákům nizozemská televize NPO.
Petr Omelka
Evropská unie a komunistické praktiky
Většina členských států EU nezažila vládu soudruhů, ale opatření, která chystají, jsou jako přes rudý kopírák.
Petr Omelka
Britská monarchie je „fašistický režim“…
... a „britská snění nemají budoucnost". Přestože tato skandální slova zazněla již před 44 lety, zdá se, že znovu ožívají.
Petr Omelka
Den, kdy nám bolševik zastavil kolotoč
V tom červnovém večeru 1984 byl Marián Varga posledním, kdo se na něm svezl, potom jej soudruzi už definitivně zastavili.
Petr Omelka
Učitele vyhodili z práce za YouTube
Učitel Will Knowland dostal z Eton College vyhazov. Řediteli školy se nelíbilo to, co uvedl na svém YouTube kanálu o ženách.
Petr Omelka
Jan Hamáček - místo vlastizrádce jenom hlupákem?
Pravda pomalu vyplouvá na povrch a neuvěřitelné se stává skutkem. Budeme mít v kauze Hamáček už konečně jasno?
Petr Omelka
Je Tomáš Klus svědomím národa?
Marie Majerová kdysi prohlásila, že umělci jsou svědomím národa a angažovaný tvůrce je potřebnou součástí společnosti.
Petr Omelka
Sněhurku vzbudil sexuální zvrhlík
A nejenom vzbudil, podle japonské profesorky Kazue Mutové přímo sexuálně napadl. Takhle se princezny budit nesmí.
Petr Omelka
Pro některé už i černoch není dostatečně "černý"
Určití lidé dokáží dohnat věci ad absurdum a zdá se, že přijde doba, o které se nám dříve ani nesnilo
Petr Omelka
Boží mlýny, aneb do třetice všeho stejného?
Česká televize nám včera naservírovala po Hlavě medúzy a Zločinech staré Prahy další krimi seriál. Bude mít stejný "úspěch", jako ty dva předešlé?
Petr Omelka
Kdy pokleknete za těch 6 a půl tisíce mrtvých?
Fotbalisté rádi dávají najevo svůj protest proti chuligánství diváků nebo rasismu na hřišti. Budou protestovat i v Kataru?
Petr Omelka
Evropané všech zemí, spojte se
...a do kolonky národnost, napište evropská. Rodná česká hrouda, víže nohy jenom neuvědomělým hrdobcům.
Petr Omelka
Už žádný Karel Íčko Véčko?
Italští intelektuálové jsou pobouřeni a někteří ten čin dokonce nazvali kulturní katastrofou. O co jde? O čísla.
Petr Omelka
Zase už rasismus? Asi ano - Aktualizováno
Když máte nervy na pochodu, nepřinese to většinou nic dobrého. Někdy nadávky, jindy i několik ran pěstí.
Petr Omelka
"Johoho, ať teče rum"...Mladí Piráti už nejsou Piráti
"Na rakvi s mrtvolou patnáct chlapů chlastá, johoho, ať teče rum," zpívají si piráti z Ostrova pokladů. Ti čeští nemají v rakvi mrtvolu, ale jen svůj název.
Petr Omelka
Nebýt básničky "The Hill We Climb", nebyla by tady žádná "legrace"
Je těžká doba a se všemi strastmi, které ta blbá nemoc přináší, se bohužel vytrácí i humor. Občas se ale najde něco, co člověka přivede na zcela jiné myšlenky.
Petr Omelka
Motýle, a když pondělí, tak slovenská inscenace
Byly časy, kdy nám byla slovenština blíže než dnes a podle některých se dokonce tak vzdálila, že jí mladí přestávají rozumět.
Petr Omelka
"Opět brutalita policie, kolik si toho necháme ještě líbit" - reakce na článek
Reagovat na článek, pod kterým se neotevře diskuze, je možné jen tím, že napíšete článek vlastní. Dělám to výjimečně a dnes jen v rámci vyváženosti.
Petr Omelka
Chtěl jsem na Facebooku prodat zakázané zboží
Umělá inteligence se stává součástí našeho života, a co dříve musel zvládnout člověk sám, nahrazuje nějaký robot. Na facebooku asi Emil.
Petr Omelka
O nezdařeném atentátu a lidské zrůdnosti
Neexistuje na Zemi tvor, který by se choval tak, jako člověk k člověku. A neexistuje ani živočich, který by se vyžíval v utrpení druhých.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 256
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2430x
omelkapet@seznam.cz