Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O zakopaných Němcích, chytání syslů a vstupu do KSČ

Byla to taková krásná pozdně letní neděle, provoněná začínajícím podzimem. Čas burčáku a zvláštních setkání.

Seděli jsme spolu pod  žloutnoucími listy Baga, toho francouzského vinného migranta s ušlechtilým názvem Baco Noir, který je v Burgundsku ctěný a populární, u nás vysmívaný, sázený k pergolám a přístřeškům jako takový psí oříšek mezi odrůdami révy, nezdolný nemocemi ani počasím. Byli jsme dva, co se náhodně sešli.

"Letos bude na víno zas dobrý rok,"  řekl,  jakoby jen tak pro sebe a upil ze sklenky burčáku, zlatého a sladkého  jako to odpolední slunce. "Já už jsem ale vinohrad propachtoval," a mávl rukou někam za sebe.

Přemýšlel jsem, kolik mu může být asi let. K osmdesátce určitě.

"Vy jste rodák?" navázal jsem na řeč spíš ze slušnosti, než ze zvědavosti.

"Ale kdepak, já jsem z Valach. Došli jsme sem po válce. Po Němcích jsme dostali barák, kus pole a vinohradu. A taky krávu. Tatíček, maměnka a moji dva bratři a sestra. Já jsem byl nejmladší. Osm roků mně tehdy bylo. Když jsme došli do toho našeho nového živobytí, tak na kamnech byla ještě teplá polévka. Ale nejedli jsme ji. Maměnka to vylila na hnůj. Začali jsme hospodařit, ale žádná sláva, tak z ruky do huby. Otec pracoval ještě jako cestář, tak nějaká koruna doma byla. Já jsem chodil s ostatníma na obecní  pásávat. Jednou se mně naše stračena zaběhla až za louku do hájku.  A u jedné té břízky trčely z hlíny pěkné vojenské boty. Německé, ne ty ruské filčáky. Tak jsem si řekl, tatíček bude mít radost. A když jsem tu jednu botu vytáhl, trčela z té hlíny noha. Nechal jsem to tak a utekl. Až potom jsem se dozvěděl, že to byli zakopaní SS, co do poslední chvilky bránili celnici. Padli tam všichni. Pak je znova vykopali a někam odvezli, Ale nevím kam. My jsme  k tomu hájku chodili chytat sysly."

"Sysly? Na co sysly?" zeptal jsem se překvapeně. 

 "To když se do města vrátil žid Herzl, prý z Ameriky. Odjeli tam před Hitlerem už někdy v osmatřicátém. Měl tady dva obchody, tak proto se asi vrátil. Komunisti mu ale nakonec všecko stejně sebrali. A jednou mě potkal a říká:“„Pepi chtěl si vydělat?" a já že jo. "Tak běžel a přinesl sysla. Já mu dám korunu." Tak jsme chytali s klukama sysly u hájku a ty nosili panu Herzlovi. A on vždycky říkal: "Pepi snažil se, to je malá sysel. Přinesl větší."  A jednou řekl, že už nechce sysly, že to stačí. Protože to bylo akorát, aby dal z těch syslích kožek ušít pro paní Herzlovou kožíšek. A já se nedávno zeptal vnuka toho Herzla, jestli ještě mají doma po bábě ten syslí kožich, ale neodpověděl mi."

Děda se uchechtl a upil s chutí burčáku.

"Když nám po převratu v osmačtyřicátém sebrali pole, tak už otec dělal jenom toho cestáře. Lidi proti tomu scelování, co si pamatuju, ani moc neprotestovali. Nebyl tady u nás nikdo, kdo by měl nějaký velký statek. A to JZD vypadalo ze začátku rozumně."

" A vy jste byl ve straně?"

" Já nikdy, ale otec ano. Jednou přišel z hospody a byl strašný kravál. Vyskočili jsme rozespalí z postelí a běželi se podívat na dvorek co se děje.  Otec tam stál a držel v ruce svoji pracovní lopatu. Bylo vidět, že střízlivý zrovna není. Pak se rozmáchl a o švestku ji zlomil. Byli jsme z toho úplně zděšení. "Co to pro živého boha Františku děláš?" křičela matka.  Otec se na ni otočil a už klidně řekl: "Ty kurvy mně dneska řekli, že jestli nepodepíšu přihlášku, tak už cestářem nebudu." Tak byl až do smrti komunista."

Dali jsme si ještě jednu dvoudecku té vinné šťávy, které má člověk vypít tolik, kolik má v sobě krve a říjnové slunko nás hladilo po zádech. Dneska byl hezký den.

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Omelka | pondělí 16.10.2017 20:53 | karma článku: 30,41 | přečteno: 1732x
  • Další články autora

Petr Omelka

"Vy tupci, to není naše hymna!"

Když němečtí fotbalisté před zápasem s Anglií zpívali národní hymnu, neměli ani tušení, jaký text právě nabízí svým divákům nizozemská televize NPO.

2.7.2021 v 18:22 | Karma: 27,57 | Přečteno: 1330x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Evropská unie a komunistické praktiky

Většina členských států EU nezažila vládu soudruhů, ale opatření, která chystají, jsou jako přes rudý kopírák.

22.6.2021 v 9:43 | Karma: 36,69 | Přečteno: 1017x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Britská monarchie je „fašistický režim“…

... a „britská snění nemají budoucnost". Přestože tato skandální slova zazněla již před 44 lety, zdá se, že znovu ožívají.

10.6.2021 v 11:54 | Karma: 35,83 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Den, kdy nám bolševik zastavil kolotoč

V tom červnovém večeru 1984 byl Marián Varga posledním, kdo se na něm svezl, potom jej soudruzi už definitivně zastavili.

8.6.2021 v 18:06 | Karma: 34,62 | Přečteno: 3912x | Diskuse| Ostatní

Petr Omelka

Učitele vyhodili z práce za YouTube

Učitel Will Knowland dostal z Eton College vyhazov. Řediteli školy se nelíbilo to, co uvedl na svém YouTube kanálu o ženách.

27.5.2021 v 11:01 | Karma: 32,03 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Voda zaplavila ulice i železnici

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  16:42

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  16:29

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Německo na Putinovu inauguraci zástupce nevyšle, Francie a Slovensko ano

6. května 2024  16:14

Německo v pondělí oznámilo, že nebude mít svého zástupce na úterní inauguraci ruského prezidenta...

Pětiletá holčička se ztratila při výletě na Šumavě, ušla dva kilometry

6. května 2024  15:50

Po pětileté holčičce pátrali v neděli dopoledne policisté, horská služba i vrtulník. Dívka se...

  • Počet článků 256
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2430x
Mám rád švýcarské nože a kouzelníky přicházející s jitrem...

omelkapet@seznam.cz

Seznam rubrik